Een jaar of 3 geleden  raadde iemand me aan het het boek “The Big Switch” van Nicholas Carr te lezen. Het zou de kern van de aanstaande revolutie op het gebied van computers en internet beschrijven. Het boek leest heel makkelijk weg ook als je niet gewend bent in het Engels te lezen. In de eerste helft van het boek wordt een parallel getrokken tussen de invloed van de beschikbaarheid van elektriciteit en de beschikbaarheid van computer reken en opslag capaciteit. Hoe fabrieken in de VS in het begin van de vorige eeuw vaak bij  stromend water werden neergezet omdat hier fabrieken eenvoudig zelf elektriciteit konden opwekken en het niet geen kabels en hoogspanningsmasten hoefden aan te leggen naar een verder weg gelegen centrale.
Vanwege het geringe aantal breedband verbindingen en de neiging van bedrijven hun data en IT zoveel mogelijk in eigen hand te houden waren tot voor kort zogenaamde cliënt-server in combinatie met lokaal draaiende software voor de hand liggend. Meestal draait lokaal (op de computer zelf geïnstalleerd) naast Windows, MS Office en soms wat specialistische software. Klantgegevens staan vaak op een server die door een eigen IT afdeling wordt beheerd die benadert wordt met een lokaal ginstalleerd pakket. SAP en Siebel zijn hier bekende voorbeelden van.

De trend van de laatste jaren echter is om de software en database op een server van een leverancier te hebben draaien en die wordt via het internet benaderd. Grote voordelen zijn natuurlijk dat je geen IT afdeling meer nodig hebt om servers te beheren, de data overal beschikbaar is waar je een internet verbinding hebt en je het aantal gebruikers heel eenvoudig kunt uitbreiden of inkrimpen. Maar ook kostbare implementaties en upgrades behoren tot het verleden. Salesforce.com en Google behoren tot de bekendste en meest succesvolle Cloud Computing bedrijven. Ik heb zelf de afgelopen jaren veel met Salesforce gewerkt en ben een groot fan van het product geworden. Met name de enorme flexibiliteit waarmee je ook als niet-programmeur complete modules inclusief velden, formules en workflows kunt maken heb ik nooit eerder gezien. Ook staat me nog goed bij hoe ik vroeger bij een cliënt-server oplossing die mijn werkgever in gebruik had, een nieuwe release moest voorbereiden, testen, uitrollen in het weekend en een rollback scenario paraat voor d eerste maandag als de gewone gebruikers er weer mee aan het werk moesten. Nieuwe releases bij Salesforce.com heb ik de afgelopen 3,5 jaar 2 keer per jaar meegemaakt meestal op een zondag nacht van 03.00 am tot 03.30 am. Probleemloos.

Natuurlijk is er ook wel wat aan te metken op deze Cloud oplossingen. Zo blijft voor sommige bedrijven privacy een heikel punt. Dat de verbinding “safe” is geloof ik wel en ook dat de serverparken van Google en Salesforce goed beschermt zijn tegen hackers. Maar het zijn wel servers van Amerikaanse bedrijven  waar de Armerikaanse overheid zich het recht van voorbehoudt zich toegang te verschaffen als ze dat nodig vindt. Of zoals ik op Cloudvps las: Privacy is geen recht voor niet-Amerikanen.