database database marketing

De kern van Database Marketing is het gebruiken van data voor Marketing doeleinden, klinkt heel logisch voor mij maar is voor veel mensen een compleet raadsel. Als ik dan uitleg dat bijvoorbeeld kijk naar in welke branche bedrijven werkzaam zijn die veel geld aan bellen en internet uitgeven zitten, zodat een Telecom bedrijf zijn reclame budget kan richten op bedrijven in een bepaalde branche in plaats van op “alle bedrijven”, wordt het al wat duidelijker.

Als ik het heb over data gebruik voor B2B Database Marketing, het inzetten van data over aantal medewerkers, geografische ligging, branche, aantal lease-auto’s in gebruik, etc. vinden de meeste mensen dat eigenlijk wel slim. Als het gaat om gebruik van consumenten data worden veel mensen al wat ongemakkelijker. Een aanbieding voor luiers als je een aantal keer babyvoeding heeft gekocht met je Bonuskaart, wordt vaak nog leuk gevonden. Een aanbieding van je bank voor een goedkoop krediet als je 3 keer geen geld hebt kunnen opnemen wegens saldotekort bij de pinautomaat, gaat al een flinke stap verder. Het lijkt ook veel mensen te verbazen, sterker nog mijn moeder denkt vaak dat het toeval is dat ze een aanbieding ergens voor krijgt die haar net goed uitkomt. Misschien is het mijn aard, misschien is het beroepsdeformatie, maar ik geloof absoluut niet in toeval in Marketingland.

Nu steeds meer mensen een steeds groter deel van hun leven openbaar maken op het internet, komt er enorm veel data vrij waar Database Marketeers dankbaar gebruik van maken. Niet veel mensen lijken zich af te vragen hoe het kan dat al die Sociale Media gratis te gebruiken zijn en zelfs grote (beurs)waarde hebben zonder dat ze iets lijken te verkopen. De waarde van alle data die de gebruikers er vrijwillig opzetten is enorm voor Marketeers!

Mag dit nu allemaal  gewoon ? Ja hoor je mag zeker data verzamelen zolang je mensen maar toestemming vraagt en ze informeert wat je met die gegevens gaat doen. Het punt is alleen dat dit vaak in de lettertjes van Privacy Statement of de Gebruiksvoorwaarden staat die vrijwel niemand ooit leest. Het is ook vaak haast niet te vermijden; de laatste maanden krijg je bijna iedere website die je bezoekt een bericht dat de site gebruik maakt van Cookies en of je hier toestemming voor geeft. Dit is het gevolg van wetgeving van Juni 2012 die het gebruik van Cookies probeert te reguleren. Maar ja, veel mensen weten niet wat Cookies zijn en al helemaal niet dat er verschillende soorten Cookies bestaan en om het helemaal ingewikkeld te maken hoeft niet voor het gebruik van alle soorten Cookies toestemming te worden gevraagd.

Marcel Drilling Linkedin

Marcel Drilling Twitter