Een snelle website

Je hebt een website en misschien is hij ooit snel(ler) geweest maar nu is hij dat niet. Je hebt het idee dat hij traag laadt maar het is ook niet altijd hetzelfde.  Er zijn meerdere tools beschikbaar om de snelheid van je website (gratis) te meten. Zoals Google Page Speed en GTMetrix. Dat is dan ook het startpunt zodat je kunt meten wat het effect van de aanpassingen is.

 GTMetrix en andere tools geven naast een “rapportcijfer” ook nog aan welke verbeterpunten open staan. Dat je plaatjes te groot zijn, dat er teveel calls naar de database worden gemaakt of dat je iets moet met Javascript. Soms zie je de aanbeveling om gebruikt te maken van cache pluign als “WP Rocket”. Maar ja, dan moet je wel weten hoe je die plugin instelt. En wat is een handige manier is om je plaatjes minder “zwaar” te maken zonder dat ze vaag of pixelig worden.

SEO en de bezoekers-ervaring

Een snelle website is ook een belangrijke factor voor je plaats in de zoekresultaten van Google. Nu is de meting waarop Google jouw website beoordeeld niet hetzelfde als wat een bezoeker van jouw website ervaart. Ten eerste wordt je bezoekerservaing ook beinvloed door factoren waar jij (en ik) geen invloed op hebben. Zoals de kwaliteit van de internetverbinding het apparaat wat gebruikt wordt om te surfen.

Maar er zijn ook technieken om een goede beoordeling van Google te krijgen die niet iedereen als “snel” ervaart. Zoals plaatjes die niet meteen volledig geladen worden maar eerst en snel als “vaag plaatje” en vervolgens “gevuld” worden. Dit kan een goede techniek zijn maar de bezoeker moet het niet zien. Anders is de eerste indruk voor een bezoeker; een site met tekst (dat laadt altijd snel) en weinig plaatjes. Google meet je website als snel maar het is niet wat je jouw bezoekers wilt tonen.